Prodej bytu nejlépe zařídí realitní kancelář
Uvažujete o prodeji bytu? Na výběr máte dvě možnosti. Prodej bytu si můžete zajistit sami nebo prostřednictvím realitní kanceláře. První varianta se může zdát na první pohled bezpochyby finančně výhodnější, protože odpadne povinnost uhradit provizi realitní kanceláři.
Ta se obvykle odvíjí od prodejní ceny bytu. Aby se však o prodeji bytu dozvěděl potencionální zájemce, musíte zajistit prezentaci prodávaného bytu na internetu či v tisku. Aby měla inzerce jakýsi smysl, tak si připravte i několik tisícikorun.
Ten, kdo se domnívá, že přípis v inzerátu: „realitní kanceláře nevolat“ odradí právě realitní kanceláře, potažmo jejich makléře od toho, aby otravovali prodávající, tak je na omylu. Opak bývá pravdou a prodávající je nucen odbavit i více jak dvacet hovorů od realitních makléřů denně. Skutečně soukromých poptávajících lze napočítat na prstu jedné ruky (a to k tomu ještě občas jsou pracovníci realitních kanceláří, kteří se vydávají za poptávajícího).
Pokud nakonec na prohlídku prodávaného bytu vůbec někdo přijde, tak se „vytasí“ s požadavkem na vpravdě neadekvátní slevu (v řádu i několika desítek procent). O případné smluvní dokumentaci se snad není ani potřeba zmiňovat. Ano, na internetu koluje řada vzorů a návodu na to jak prodat byt, ale leckdy jsou ve stavu před novelou občanského zákoníku. Podaří-li se i přesto prodej bytu zrealizovat, tak prodávající nakonec leckdy zjistí, že časová a finanční úspora není tak vysoká jaká byla jeho prvotní představa.
Oproti tomu prodej bytu realizovaný prostřednictvím realitní kanceláře, by měl hned zpočátku vykazovat rysy časové i finanční úspory. Již při samotném telefonickém rozhovoru by pracovník realitní kanceláře měl sdělit preferovaný způsob spolupráce. Jednotným rysem úspěšných realitních kanceláří je snaha o výhradnost nabídky, tzv. exkluzivitu. Realitní kancelář má po předem sjednanou dobu (obvykle tři měsíce) prostor pro zajištění prodeje bytu. V dnešní době, kdy je na prodej bytu nutno realizovat dvacet i více prohlídek, je tento požadavek přiměřeným.
To ani nezmiňujeme náklady na inzerci zakázky, které leckdy dosahují i částky v řádech desítek tisíc korun. Sečteno, podtrženo, může průměrný náklad realitní kanceláře na prodej bytu dosáhnout až na částku 50.000,-Kč. Právní servis bývá již pomyslnou třešničkou na dortu, byť i ten dokáže „exhibování“ právníků protistran výrazně prodražit. Účast při předání prodávaného bytu, zajištění převodu energetických médií a zpracování přiznání k dani z nabytí nemovitého majetku by již mělo být samozřejmostí.
Pokud i přes výše uvedené váháte, zda si prodej bytu zajistit soukromě nebo prostřednictvím realitní kanceláře, zašlete nám nezávaznou poptávku po našich službách.